Home Gaz Awaryjny sprzedawca gazu – po co i jak?
Gaz

Awaryjny sprzedawca gazu – po co i jak?

5 min. czytania
0
0
72
awaryjny sprzedawca gazu

25 września weszło w życie rozporządzenie Ministra Energii, dotyczące awaryjnych sprzedawców gazu. Co ma na celu jego wprowadzenie i jak wpłynie na odbiorców paliwa gazowego? W niniejszym artykule odpowiemy na te pytania. Zacznijmy od tego po co nam awaryjny sprzedawca gazu?

Awaryjny sprzedawca gazu – po co?

Pierwsze pytanie jakie przychodzi na myśl dotyczy celu wprowadzenia nowego postanowienia. Właściwie po co komu awaryjny sprzedawca gazu? Ministerstwo Energii wyjaśnia to doniesieniami o pogarszającej się sytuacji finansowej prywatnych przedsiębiorstw energetycznych. Przykładem mogą być tacy sprzedawcy jak Energia dla Firm i Energetyczne Centrum, które we wrześniu zaprzestały sprzedawać prąd. Wiąże się to całkiem realnym zagrożeniem, zaprzestania sprzedaży również gazu. Zmiana wprowadzona przez Ministra Energii ma chronić końcowych odbiorców gazu, przed sytuacją, w której ich sprzedawca przestałby wykonywać umowę, a oni pozostaliby bez paliwa gazowego.

Minister Krzysztof Tchórzewski podpisał 20 września nową regulację, która stanowi, że w razie wyżej wspomnianej sytuacji, do momentu podpisania umowy z nowym sprzedawcą gazu, obowiązki poprzedniego pełnić będzie sprzedawca awaryjny. Będzie się to działo niejako automatycznie, więc odbiorca nie będzie zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek dodatkowych działań.

Kto będzie sprzedawcą awaryjnym?

Funkcję sprzedawcy awaryjnego pełnić będzie Firma PGNiG Obrót Detaliczny. Będzie ona obsługiwać odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej Polskiej Spółki Gazownictwa albo sieci przesyłowej Gaz-Systemu.

Awaryjny sprzedawca gazu – zawieranie umowy

Jeśli chodzi o umowę ze sprzedawcą awaryjnym, według nowego rozporządzenia będzie ona zawierana w imieniu odbiorcy końcowego przez operatora systemu dystrybucyjnego. Odbiorca zostanie o tym poinformowany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo w ciągu 30 dni. To postanowienie ma służyć wygodzie odbiorców, którzy nie będą zmuszeni udawać się do Biura Obsługi Klienta, żeby osobiście podpisać umowę. Odpowiednie przepisy PGNiG  gwarantują bezpieczne dostarczanie gazu klientom, przyłączonym do wspomnianych wcześniej sieci (PSG lub Gaz-System).

W przypadku gdy ktoś wcześniej sam podpisał umowę z innym sprzedawcą, miał obowiązek poinformować o tym operatora w ciągu 2 dni od wejścia rozporządzenia w życie. Oczywiście prawo zmiany sprzedawcy nadal przysługuje wszystkim odbiorcom. Oznacza to, że w każdym momencie można wypowiedzieć umowę sprzedawcy awaryjnemu i podpisać ją z innym sprzedawcą, który na przykład zaoferuje lepsze warunki.

Jak będzie wyglądała kwestia rozliczeń ze sprzedawcą awaryjnym? Oparta zostanie o cennik taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dla gospodarstw domowych. Natomiast w przypadku klientów biznesowych, rozliczenia będą opierane na obowiązującym cenniku PGNiG Obrót Detaliczny.

Postanowienie o awaryjnym sprzedawcy gazu powinno zostać wprowadzone znacznie wcześniej. Mimo pewnego poślizgu dobrze, że w ogóle zostało powzięte i już obowiązuje.

Zobacz też:

Ogrzewanie gazowe – zalety, wady i koszty

Czy niższe rachunki za gaz są możliwe?

Czym jest czujnik gazu i czy potrzebujesz go w swoim domu?

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Załaduj więcej przez energiaonline
Załaduj więcej w Gaz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Zmiany w Prawie Energetycznym – co przyniosą?

Szykują się spore zmiany w Prawie energetycznym. Projekt nowelizacji Prawa energetycznego …